Powitanie gości z partnerskiej szkoły

Spotkania z kulturą i sztuką

Uczniowie i nauczyciele partnerskich szkół, Szkoły Podstawowej nr 1 i Neunlinden- Schule Ihringen, zrealizowali w tym roku szkolnym polsko- niemiecki projekt „Spotkania z kulturą i sztuką”. Wzajemne międzynarodowe spotkanie było możliwe dzięki dofinansowaniu otrzymanemu z Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Program realizowany  w Polsce był bardzo ciekawy i zawierał różne formy aktywności.

Wspólne spotkanie rozpoczęło się od wizyty w Krakowie. Właśnie tam na lotnisku w Balicach uczniowie „Jedynki” przywitali swoich gości. Kraków zachwycił uczestników projektu, ale prawdziwych emocji dostarczyła wizyta w Kopalni Soli w Bochni. Podczas zwiedzania najstarszej kopalni soli w Polsce uczniowie mieli możliwość przejażdżki niezwykłym pociągiem, przeprawy łodzią oraz dzięki multimedialnej ekspozycji „podróży w czasie”.

Kolejnym punktem programu był przyjazd do Koluszek i wspólna kolacja w towarzystwie goszczących rodzin, nauczycieli i pana Levani Jangulashvili, wolontariusza AFS. W piątek nasi goście mieli możliwość spotkania się ze społecznością szkolną. Opowiedzieli o sobie, swojej szkole w Ihringen, zabytkowym Freiburgu. Po prezentacji  uczniowie z Niemiec wzięli udział w zajęciach edukacyjnych. Jedna grupa uczestniczyła w lekcji fizyki z klasą 8b, druga natomiast razem ze swoimi polskimi partnerami brała udział w lekcji matematyki. Po ciekawych zajęciach przyszedł czas na przeprowadzenie warsztatów kulinarnych dla uczestników projektu „Spotkania z kulturą i sztuką”. Uczniowie przygotowali pod kierunkiem pana Levana Jangulashvili  dwie potrawy - chaczapuri i ciasto „marmurkowa gąbka”. Młodzież pracowała w międzynarodowych grupach i starała się, by gruzińskie smakołyki były wykonane jak najlepiej. Popołudnie było równie atrakcyjne, ponieważ Ola Drabik- absolwentka naszej szkoły, a przed kilkoma laty uczestniczka wymiany ze szkołą w Ihringen, poprowadziła warsztaty taneczne „Breake Dance”.

Sobotę uczniowie z opiekunami spędzili w Łodzi. Spacerowali słynną ulicą Piotrkowską, odwiedzili Black Word, czyli niewidzialną wystawę, gdzie pod opieką niewidomych przewodników mogli zrozumieć sytuację ludzi niepełnosprawnych i zmierzyć się podobnie jak oni z różnymi przeszkodami. Kolejną atrakcją odwiedzoną w tym dniu był Aquapark „Fala”, gdzie uczniowie z przyjemnością spędzili kilka godzin. Niedziela była tradycyjnie dniem spędzonym z rodzinami goszczącymi. Niektórzy uczniowie wyjechali do Warszawy, inni spędzili czas w Orientarium lub parku trampolin. Poniedziałek był dniem spędzonym w szkole. Młodzież brała udział w różnych zabawach integracyjnych, animacjach językowych, warsztatach kulturoznawczych. Dzięki materiałom otrzymanym z PNWM w sposób atrakcyjny uczniowie poznali swoje kraje, a następnie w międzynarodowych parach rozwiązali na platformie Kahoot quiz o Polsce i Niemczech. Wśród poniedziałkowych zajęć ciekawym punktem były  warsztaty plastyczne, podczas których młodzież pod kierunkiem pani Katarzyny Szostek z Warsztatów Terapii Zajęciowej i przy wydatnej pomocy jej podopiecznych wykonała wielkanocne ozdoby. Zajęcia sportowe kończyły dzień spędzony w szkole. Uczniowie świetnie bawili się w międzynarodowych drużynach, a zabawne konkurencje budziły uśmiech na twarzach uczestników. Sportowe konkurencje zakończyło wspólne zatańczenie Belgijki. Wtorek był ostatnim dniem pobytu naszych gości w Polsce. Na uroczyste podsumowanie projektu został zaproszony Pan Burmistrz Waldemar Chałat, który podkreślił ważną rolę polsko-niemieckich wymian uczniowskich i przypomniał, że w jednej z nich brała udział jego córka. Podczas tego spotkania ze społecznością szkolną uczniowie podsumowali ośmiodniowy pobyt w Polsce. Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty i pożegnalne upominki.

Opiekunowie i uczniowie partnerskich szkół planują już kolejne spotkania w następnym roku szkolnym, tym razem pobyty w Berlinie i Warszawie.

logo_pnwm_poziom_rgb_do_internetu_z_dopiskiem.jpeg[small]